Ensemble i boxningsring med boxningshandskar och galna ansiktsuttryck.

Rakbladsvass satir och träffsäker komik

Lille Ferdinand har slagit ut framtänderna på sin klasskamrat, Bruno. Nu träffas föräldrarna för att i lugn och ro, på ett civiliserat sätt, lösa konflikten över en kopp kaffe, i det ena parets perfekta hem.

Snart nog krackelerar inte oväntat den civiliserade fasaden rejält, espressokopparna byts mot romglas och bara några drinkar senare haglar anklagelserna kors och tvärs i rummet och skulden för slagsmålet är inte alls längre självklar. Det dröjer inte länge förrän tonen mellan föräldraparen skärps och det tar hus i helvete, mobiltelefoner dränks i blomvaser, det kräks över dyra konstböcker, tulpaner slits i stycken och när husdjur ska avlivas finns det inte längre någon återvändo.

I ett rasande tempo kämpar de med och mot varandra, för att upprätthålla den perfekta ytan, medan den designade lägenheten alltmer påminner om skolgårdens råa kaos. Men framför allt kämpar var och en med att bibehålla bilden av sig själv, som vuxen, som belevad, som respekterad, som lyckad. Det går inte särskilt väl. Ett är säkert: ingen är densamme när komedin når sitt slut.

Det är bäddat för rakbladsvass satir och träffsäker komik när Borås Stadsteater sätter upp Yasmina Rezas prisbelönta och kritikerrosade komedi, Massakerguden, som 2011 filmatiserades av Roman Polański under namnet Carnage med Kate Winslet, Jodie Foster, John C. Reilly och Christoph Waltz i rollerna. Föreställningen regisseras av Bengt Larsson Heppling som senast regisserade komedin Ingen är perfekt på Stora scenen under våren 2017.

Medverkande

  • Av: Yasmina Reza
    Översättning: Anders Bodegård
    Regi: Bengt Larsson Heppling
    Scenografi/kostymdesign: Richard Andersson
    Ljusdesign: Michael Dimle
    Ljuddesign: Chrille Sjöblom
    Mask och peruk: Therese Jansson
    På scen: Eva Claar, Gunilla Rydholm-Eriksson, Lennart Eriksson, Mats Jäderlund
  • Foton: Amelia Bordahl
2018
PREMIÄR 21 APRIL
LILLA SCENEN