Mörk siluett av människlig gestalt med horn i tjock rök.
Mörk siluett av människlig gestalt med horn i tjock rök.

Grekisk tragedi möter metal i en effektspäckad sammandrabbning mellan ordning och kaos.

Guden Dionysos raseri över kung Pentheus hybris slår ner på Stora scenen i en effektspäckad, metaldränkt sammandrabbning mellan ordning och kaos. En äkta grekisk tragedi. Ni vet vad det betyder - there will be blood!

Dionysos – vinets och hänryckningens gud, son av Zeus och den thebanska prinsessan Semele – återvänder till Thebe för att utkräva hämnd. Hans döda moders systrar hävdar att Semele ljugit om att ha blivit havande med en gud och unge kung Pentheus förbjuder folket att dyrka honom. Dionysos är rasande! I skepnad av en mänsklig präst infiltrerar han staden och förvrider huvudet på alla Thebes kvinnor. Försatta i trans beger de sig upp i bergen för att ansluta sig till Dionysos följeslagare – backanterna – i vildsinta, våldsamma hyllningsritualer. Pentheus slår tillbaka. Han fängslar prästen och rustar för strid mot backanterna. Snart börjar märkliga saker att hända och hela Thebe ska få veta vad som händer när en sätter sig upp mot gudarna.

När regissören Helena Sandström Cruz kopplar upp den antika tragedin Backanterna mot det moderna teatermaskineriet kastas vi mellan humor och nattsvart tragedi över en dystopisk spelplan till tunga toner av nyskriven doom-metal. Det blir lekfullt och otäckt, suggestivt och våldsamt, när vi lyfter på locket till civilisationens mörka sidor och frågar: Hur hanterar vi kaos och lidande i en avförtrollad värld? Där människor vill tro sig kunna kontrollera och förutse allt.

Backanterna, Euripides sista tragedi, skrevs i en tid då Atens ställning som stormakt började svikta. I skuggan av krig och pest, under en era präglad av stora politiska och religiösa motsättningar. Pjäsen hade premiär först efter Euripides död, på Dionysosfestivalen 406 f.v.t, där den vann pris för bästa tragedi. Av de antika grekiska dramatikerna är Euripides den som fått flest verk bevarade till eftervärlden, mest känd i vår tid är Medea. Men Backanterna, ofta kallad ”tragediernas tragedi”, är märkligt nog sällan spelad på de svenska teaterscenerna. Borås Stadsteaters uppsättning av Backanterna är den första i Sverige sedan 1996, då den sattes upp på Dramaten i regi av Ingmar Bergman.

information

Föreställningen är ca 1 timme och 30 minuter, utan paus.

Det förekommer scenrök och blinkande ljus i föreställningen.

Rekommenderas från 15 år.

Press- och publikröster

”En kraftfull föreställning som imponerar” ”…tar samtiden och sin publik på största allvar” ” …den ovanliga teatermagi som gör salong och scen till ett enda närvarande uppstår” Borås Tidning

”Spektakulärt grekiskt drama som får fäste i samtiden” Göteborgs-Posten

”Euripides ”Backanterna” talar också till oss nutidsdjur” Dagens Nyheter

”…en fantastisk föreställning” ”Det borde inte fungera. Men det är perfekt…” Expressen

”Fantastiskt bra!” Publik

"En superb föreställning!" Publik

Syntolkad föreställning

Den 6 oktober erbjuder vi möjligheten till syntolkning av föreställningen Backanterna.

Läs om hur du bokar syntolkning och hur det fungerar.

Kontnärligt team och Medverkande

  • Av: Euripides
  • Översättning: Göran O. Eriksson, Jan Stolpe
  • Regi: Helena Sandström Cruz
  • Scenografi/kostymdesign: Josefin Hinders
  • Kompositör: Stefan Johansson 
  • Koreograf: Rebecka Hansson (i samarbete med Regionteater Väst)
  • På scen: Oliver Andersson, Anna-Klara Dahlén, Lennart Eriksson, Viktoria Folkesson, Caisa-Stina Forssberg, Simon Rajala 
  • Bild/trailer: Tobias Walka
  • Föreställningsfoto: Amelia Bordahl
PREMIÄR 30 SEPTEMBER
2023
STORA SCENEN